Friday, May 30, 2008

Jumaat dan pisang


Tiap kali tiba hari Jumaat yang mulia maka ramailah umat Islam lelaki baik tua, muda, sudah akil baligh dan belum akil baligh akan menunai fardhu Jumaat berjemaah di masjid-masjid di seluruh negara kita. Pada masa yang sama terdapat beberapa saudara seislam yang begitu bermurah hati membawakan pelbagai bentuk makanan termasuk buahan untuk disedekahkan kepada umat islam yang datang menunaikan fardhu ain ini. Satu niat yang baik kerana bersedekah itu sememangnya dituntut oleh Agama Islam.

Tapi yang menarik perhatian adalah apabila mereka memilih pisang untuk disedekahkan. Sebaik sahaja kotak yang sarat berisi pisang diletakkan di dalam perkarangan masjid (selalunya dekat dengan tempat ambil air sembahyang) dan ia diletakkan di situ sebelum masuk waktu sembahyang, maka berpusu-pusulah para jemaah mengerumuni pisang tersebut untuk di makan. Jika diamati cara mereka makan, ada yang kelihatan seperti sememangnya menunggu kehadiran pisang tersebut untuk dimakan (rutin tetap, tiap hari jumaat mesti pekena pisang), ada yang kelihatan sangat lapar mungkin tak makan tengahari lagi kot, ada yang kelihatan tidak lapar cuma nak join "crowd" aje dan cara mereka menjamu selera ada yang makan perlahan-lahan, ada yang makan cepat-cepat, ada yang gelojoh dan ada yang telan sebiji sekali gus! Begitulah keadaannya. Kadang-kadang ia kelihatan seolah-seolah seperti yang selalu kita lihat di dalam National Geographic, cuma keadaan sekeliling yang berbeza...hmmm?

Bukan untuk mengejek atau memperlekehkan sesiapa, tetapi imej kita sebagai umat islam semestinya dijaga. Cuba bayangkan jika ada mereka yang bukan beragama Islam kebetulan melalui perkarangan luar masjid tersebut dan melihat gelagat-gelagat ini di dalam masjid, tentu ianya menjadi bahan jenaka mereka. Jadi, rasanya adalah elok jika disedekahkan buah-buahan lain atupun makanan lain sebagai alternatif walaupun kita tahu pisang adalah murah harganya dibandingkan dengan buahan lain. Bukankah niat si pemberi sedekah untuk melihat mereka menikmati makanan yang disedekahkan dimakan dengan sempurna?....

2 comments:

Unknown said...

pisang ..Oo...pisang
dimanakah dikau.
Oo dimasjid.
alangkah baik disedekahkan durian...
orang bukan islam pun join sekaki...

Ezzat said...

monyet jew mkn pisang..hahaha..